Wat is nou toch het probleem rondom de mobieltjes in de klas? Vanochtend lees ik in de plaatselijke krant (noord-hollands dagblad) een uitslag van een onderzoekje van die krant.

De stelling was: “Mobieltjes voortaan taboe op school” , afgezien van de negatieve vraagstelling vielen mij ook het percentage voorstemmers en de commentaren op.

92% was het eens met deze stelling, en de commentaren… : “mobieltjes verbannen van school’ , “Nederland gaat bellend ten onder”, “kinderen komen om te leren op school en bezig te zijn met zaken waarbij zeker geen telefoon nodig is”

HALLO MENSEN wakker worden!!!!!!!!!!!!

Een mobieltje is allang niet meer om alleen mee te bellen. het is een computer op zakformaat. Denken jullie nou echt dat in deze tijd van voortschreidende technologie je dit soort zaken moet gaan verbieden. Ik zal het zelf even beantwoorden …. Nee natuurlijk niet,

Het is zaak dat kinderen, ouders en leerkrachten verstandig omgaan met deze mogelijkheden. Natuurlijk is het storend als kinderen tijdens de les bezig zijn met hun mobiel, maak daar dan afspraken over. Zorg dat je lesvormen bedenkt waarbij het af en toe wel kan. Waarom? omdat je dan aansluit bij de belevingswereld van de kinderen, en als leerkracht weet je dan dat de intrinsieke motivatie van de leerlingen veel groter wordt.

Kijk eens op http://softskills.kennisnet.nl/themaprofessie/socmedia daar is een schat aan informatie te vinden.

Voor de volledigheid nog even de 9 aanbevelingen uit het rapport van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij.

  1. Haal deskundigheid binnen de school
    Verklein de kenniskloof. Zorg voor een interne expert of huur iemand in die het team wat kan leren.
  2. Zie leerlingen als experts
    Laat een groep leerlingen regelmatig aan het woord over de nieuwste ontwikkelingen. Neem hen serieus. Laat ze voorlichtingen geven aan docenten en ouders.
  3. Besef de verantwoordelijkheid als school
    Ga mee met de tijdsgeest. Kom tot de kern van de instelling: educatie en ontwikkeling vanuit een veilige omgeving. De wereld verandert, de verantwoordelijkheid die je als school draagt blijft hetzelfde.
  4. Zorg voor eenduidige afspraken en handhaving
    Duidelijkheid, structuur. Essentieel. Iedere medewerker moet hetzelfde beleid uitdragen en handhaven, ieder uur.
  5. Betrek jeugd, ouders en personeel bij het beleid
    Zorg voor een breed draagvlak, betrek zoveel mogelijk mensen bij het te vormen beleid. Zeker in het grijze gebied waar we ons in bevinden met al die moderne toepassingen. Succes is sneller verzekerd als het beleid niet alleen van boven is bepaald: ga de dialoog aan met medewerkers, ouders en leerlingen.
  6. Evalueer het beleid en pas het aan
    De technologie verandert razendsnel. Het beleid moet mee veranderen.  Evalueer regelmatig en pas aan waar nodig.
  7. Geef het goede voorbeeld
    Neem het serieus, en geef dus ook het goede voorbeeld. Bewaak de reputatie in de sociale media, wees er aanwezig. Maak afspraken over hoe docenten zich online gedragen. En verbied niet alleen, bied ook aan: laat zien dat je als school geïnteresseerd bent in de nieuwe media. Belangrijk: denk niet alleen in bedreigingen, maar ook in kansen!
  8. Vang docenten op die slachtoffer zijn van digitaal pesten
    Voorkom dat collega’s de vernieling in draaien, zorg voor een open en veilige sfeer binnen de school. Er is een enorme toename van digitaal pesten en docenten zijn steeds vaker slachtoffer. Deze mensen moeten goed opgevangen worden. Dit gaat het hele team aan.
  9. Wees voorbereid op incidenten
    Wees niet naïef. Wees voorbereid op incidenten. Zorg voor een goed kennisniveau van het team, zodat er direct geanticipeerd kan worden mocht er in de toekomst iets voorvallen. Als de lijn tegen die tijd nog uitgezet moet worden, is het al te laat.

Bron: Scholen, denk na over een effectief mobieltjesbeleid! – Frankwatching

Mee eens, niet mee eens, weet je het beter… reageren kan