Het lijkt wel normaal te worden, als we het ergens of met iemand niet eens zijn dan bedreigen we diegene met de dood.

image

In Elsevier las ik dit stukje naar aanleiding van de zwarte piet discussie.

Dat zette mij aan het denken, is een doodsbedreiging de norm geworden en moet je het dan wel serieus nemen?

Ik werk al 23 jaar met jongeren en kinderen in de basisschool leeftijd. En daar heb ik het toch ook wel vaak voorbij horen komen, “Ik maak je dood” als iets niet ging zoals de ander wil.

Vaak een uiting van onmacht, of zoals mijn moeder zou zeggen, een gebrek aan woorden.

Toch lijk het normaal te worden, niet alleen politici of bekende Nederlanders worden bedreigd maar ook u of ik kan het slachtoffer worden.

Kijk maar eens op het Twitteraccount van @doodsbedreiging daar staat een
verzameling van al dat fraais.

image

Moeten we het serieus nemen en aangifte doen?

Ik denk het wel, maar vaak op het maar geblaas van hele domme mensen. En eigenlijk de moeite van het vermelden niet waard. Het lijkt heel wat maar hoe vaak is er nou een uitvoering van een bedreiging?

En toch is het heel naar als het je overkomt. Ik leef mee met degene die ermee te maken heeft. Hopelijk gaat deze trend snel voorbij.