Deze week heb ik, uit nieuwsgierigheid, een experiment gedaan met het professionele sociale netwerk LinkedIn.  Ik wilde zien of ik zonder enig probleem toegevoegd zou worden aan mensen die ik niet persoonlijk ken.logolinkedin

In LinkedIn kan je vrij eenvoudig mensen toevoegen die uit je mailcontacten e.d. worden gevist. Je logt in op je account en dan zie je bovenaan een banner met daarin de mogelijkheid om je netwerk uit te breiden.

 

 

Breid uw netwerk uit 1

Als je daar op klikt kom je terecht in het tabblad “personen die u misschien kent”

1a

Klik vervolgens op het hoofdje met het + teken en dan kan je door je adresboeken laten zoeken.

2

Daarna opent zich een venster waarbij je kan selecteren wie je wil uitnodigen, standaard staat iedereen geselecteerd. Dan kan je klikken, en dat heb ik dus gedaan, op iedereen uitnodigen en toen was het afwachten….3

Al snel stroomde de ge-accepteerde uitnodigingen binnen, bedankt voor het accepteren….! Mijn profiel is 104 keer bekeken, dat kan je zien in de statistieken. Toch zijn er een aantal mensen die mij vroegen waarom ik een connectie met ze wilde, die heb ik in de eerste instantie met een vaag antwoord terug bericht maar nu dan het echte verhaal, mijn excuses maar het was dus een experiment!

Al met al heb ik dus ongeveer 141 nieuwe connecties, en zijn er 10 mensen die niet zomaar zonder meer mijn verzoek geaccepteerd hebben.

 

Conclusie:

Het is enorm eenvoudig om je netwerk uit te breiden, er zijn veel mensen die je klakkeloos toevoegen, hoewel blijkbaar was mijn profiel bekijken genoeg aanleiding om me toe te voegen. Slechts een handjevol vroeg zich af wat moet die vent. Wat is een connectie waard? Jij mag het zeggen.