Afgelopen weekend was ik op de dijk in Volendam. Leuk om af en toe rond te lopen en natuurlijk een visje te eten.volendamexperience

Nadat het visje verorbert was werd ik aangesproken door een meneer in Volendams kostuum die mij vroeg of ik bij de Volendam Experience binnen wilde kijken. Ik aarzelde even omdat ik daar niet echt zin in had maar ik liet me toch overhalen. “Loop maar naar binnen, de rondleiding begint nu, dan betaal je later maar als je het leuk vond.”kotter

Na  een korte rondleiding kwamen we in een ruimte die ingericht was als een Volendamse kotter.

En daar begon het, op elke zitplaats lag een Oculus Rift! Dat had ik nog nooit uitgeprobeerd, dus nu was mijn kans. Ik moet zeggen een geweldige ervaring in de wereld van de Virtual Reality.

De Oculus Rift is nog niet op de consumentenmarkt maar gaat ongeveer tussen de 200 en de 400 dollar kosten. ( Volgens Nu.nl )

Vandaag verscheen er een bericht over de Google Cardboard, en mijn interesse was direct gewekt. Want dat is eigenlijk een D.I.Y. vr bril. En gezien de zeer redelijke prijs van ongeveer €10,- is het natuurlijk makkelijker in aanschaf, zeker voor het onderwijs. ( mijn werkveld)

fold

Google is zo aardig om hier een site voor te maken zodat iedereen er zelf 1 kan maken, overigens is deze handleiding meer geschikt voor bedrijven die daarvoor de apparatuur hebben, maar dit terzijde. Kijk zelf eens op de startpagina van Google Cardboard  voor allerlei voorbeelden.

Maar wat kan je er nu al mee? Zoals het artikel vermeld is het nu mogelijk om Streetview te bekijken via de bril. Daarnaast zijn er een flink aantal apps die geschikt zijn voor Cardboard.

En dan nu uitproberen, maar om het een beetje goed te doen op school heb ik er minstens 15 nodig. Dat is toch wat prijzig, mijn directeur gaat in veel mee  maar een experiment van € 150,- is zeker in het onderwijs een beetje lastig. Maar wellicht is er iemand, een bedrijf of particulier die ons wil sponsoren? Laat het me maar weten, ik zal via diverse kanalen uitgebreid bedanken voor de sponsoring!!!!